Pers

De pootjes van de roodborst / Kees Moeliker 2009

6A-jeroen-allart-100x100-2007Mijn werk in het Natuurhistorisch Museum Rotterdam is leuk en veelzijdig. Dat komt mede door de bezoekers die zich regelmatig melden met een opmerkelijke natuurvondst of iets anders moois dat ze met me willen delen. Als het even kan, kom ik kijken en maak ik een praatje. Zo kwam ik in contact met Jeroen Allart. Hij werd als volgt aangekondigd: “Er is hier een kunstenaar – denk ik – die je even wat wil laten zien”.

Verder lezen

Op het goede been / Sandra Spijkerman 2009

7A-jeroen-allart-100x100-2013Heel veel lucht en een heel plat stukje land. Dat is sec wat je ziet als je in ons vlakke land door de polder rijdt of loopt. Zó schildert Jeroen Allart zijn Hollandse landschappen ook. Maar het gekke is, dat je bij een eerste blik op zijn schilderijen toch denkt: zo ziet een landschap er niet uit. Pas naderhand besef je hoe geconditioneerd je kijken is.

Verder lezen

Zoeken naar dat ene, ultieme beest / Hans den Hartog Jager

3A-jeroen-allart-150x120-2001Kunstenaars houden niet van eenvoud. Het oude Mulisch-adagium, ‘De kunst is, het raadsel te vergroten’, is nog altijd populair bij veel schilders en installatie-makers. Eenvoud, helderheid, simpelheid, dat is voor striptekenaars, kinderboek-illustratoren en verkeersbord-ontwerpers. Wat dat betreft kan de Rotterdamse kunstenaar Jeroen Allart enig lef niet worden ontzegd.

Verder lezen

Helder, eenvoudig en kleurrijk zijn de schilderijen van Jeroen Allart / GEM museum

2A-jeroen-allart-100x100-2005Met zijn nieuwe landschappen vult hij zes kabinetten van het GEM. Eerder maakte Allart humoristische schilderijen van katten, konijnen en andere dieren, maar ook van cowboys, brandweermannen, molens en boten. Het werk van Allart (1970) heeft een verfrissende lichtvoetigheid. Zijn verrassend eenvoudige schilderijen behoeven dan ook geen ingewikkelde uiteenzettingen.

Verder lezen

de schilderijen van jeroen zijn een verademing / kunstbeeld

4A-jeroen-allart-150x120-2001Over zijn werk hoef je als toeschouwer niet lang na te denken, hier is direct duidelijk wat de kunstenaar je wilt laten zien: de kop van een lepelaar bijvoorbeeld, een lammetje of zoiets als een volgeladen containerschip. allart heeft niets met conceptuele kunst. sterker nog, hij is van mening dat kunst (of kunstenaar) en toeschouwer de laatste decennia veel te ver uit elkaar zijn gedreven.

Verder lezen

De eenzame cowboys van Jeroen Allart

5A-jeroen_allart-50x70-1997Eerst schilderde hij koppen, die hij zelf beschrijft als heroïsch en melancholiek. Om daarvan los te komen nam hij zich voor landschappen te schilderen maar omdat ze er naar zijn zin te leeg uitzagen, zette hij er dieren in. Een hond, hert of schaap, geschilderd in de bedrieglijk eenvoudige stijl en heldere kleuren. In hun eenzaamheid waren de dieren even heroïsch en melancholiek als daarvoor de koppen en later zijn matrozen en cowboys.

Verder lezen

What is it with the Netherlands that makes them produce such great artists? / Katarina Donnelly

1A-jeroen-allart-100x100-2011It’s like how Iceland is crawling with amazing musicians. It’s no surprise then that Netherlands artist Jeroen Allart is such a brilliant painter. Simple lines and colors, smooth shadows, huge blank spaces; they’re just incredible paintings. Maybe there’s just something in me that loves anything reminiscent of mid-century design or the subtle geometries of Art Deco. Allart has both, but coupled with a modern flair. It’s the best of all worlds, and it makes my eyes go funny. I want an entire wall painted by him.

Katarina Donnelly / from your desk